Mennyibe kerül egy kattintás a Google AdWords-ben?

Mennyibe kerül egy kattintás a Google AdWords-ben?

 kattintási költség (CPC - Cost-Per-Click) határozza meg, hogy az AdWords-ben mennyit kell fizetnünk, ha valaki rákattintott a hirdetésünkre. Ez a szám leegyszerűsítve a hirdetésekért fizetett összeg elosztva a kattintások teljes számával. Az összeg több tényező segítségével kerül kiszámításra. Az egy kattintásra jutó költség függ a piaci versenyhelyzettől és a saját minőségi mutatónktól és további tényezőktől. Ezeket a későbbiekben részletesen kifejtjük.

A Google AdWords hirdetésekért alapvetően kattintás alapon kell fizetni, tehát akkor, ha egy megjelenő hirdetésre rákattint a felhasználó. Ennek az átkattintási költségnek (CPC, avagy cost-per-click) a mértéke több mindentől függ, de a két legfontosabb tényező a verseny, valamint a relevancia. A verseny könnyen értékelhető, az adott kulcsszóra, témára történő keresések és találatok számával, a relevanciára pedig az AdWords a minőségi pontszámot, a Quality Score-t alkalmazza. Ez egy 1-10-es skála, ami azt hivatott érzékeltetni, hogy mennyire jó minőségűek a hirdetéseink, az érkezési oldalunk, mennyire kötődnek egymáshoz és a kulcsszóhoz, és hogy összességében mekkora valószínűséggel kattintanának a felhasználók a hirdetésre. Amíg a versenyt közvetlenül nem tudjuk befolyásolni, legfeljebb a megfelelően kiválasztott célzással, addig a Quality Score-on minőségibb hirdetésekkel és releváns, eredeti tartalommal ellátott honlappal tudunk javítani. Az alacsonyabb verseny és magasabb minőségi pontszám alacsonyabb kattintásonkénti költséget eredményez, valamint magasabb átkattintási arányt és összességében eredményesebb hirdetéseket jelent.

Az előzőek alapján elmondható, hogy a kattintási díjak nem fixek. A Google AdWords ezért egy licitrendszert alkalmaz, ahol a kattintás díját elsősorban az szabja meg, hogy mekkora a verseny az adott témában, illetve, hogy mennyire profin van beállítva a hirdetés és mennyire alkalmas, releváns a hirdető weboldala, ahová érkeztetjük a látogatókat a kampányból. A keresőben hirdetni mindig jóval drágább - átlagosan 50%-kal, mint a tartalmi hálózaton, mivel sokkal kevesebb helyért kell megküzdeni egymással a hirdetőknek, és a forgalom is jellemzően relevánsabb. Verseny függvényében jellemzően 50 - 120 Ft körül fizetünk a hazai piacon egy kattintásért (bizonyos esetekben ennél sokkal több és kevesebb is lehet). A tartalmi hálózaton általában 20 - 40 Ft körüli kattintási díjjal számolhatunk, itt ráadásul képes és videó hirdetést is használhatunk a szöveges mellett. Ebben persze közrejátszik, hogy a keresőhirdetések esetén a felhasználók eleve keresnek valamit, display hirdetések más, többé-kevésbé releváns tartalom mellett jelennek meg, így a kattintási valószínűség is alacsonyabb. Viszont a megfelelően célzott tartalmi hirdetés felkeltheti az érdeklődést és később kereséshez vezethet.

Hogyan fizethetek a hirdetéseim után?

Azt már a korábbiakban tisztáztuk, hogy az AdWords-ben csak a hirdetésünkre történt kattintás után kell fizetnünk. A kattintások költségét közvetlenül a Google-nek kell fizetni, erre pedig alapvetően két mód van: előzetes vagy utólagos fizetés. Előbbi esetben előre fel kell tölteni a keretet, amiből fizetünk, így akár előre meg is határozhatjuk, hogy egy kampány meddig fusson. Utóbbi esetben pedig a Google utólagosan számlázza ki a költségeket, amit bankkártyával tudunk kiegyenlíteni. Habár lényegesebb különbség nincs a két fizetési mód között, inkább preferencia kérdése, az előrefizetés jobban illik egy szezonális kampányhoz, az utólagos mód pedig folyamatos hirdetésekhez. A két mód között utólag váltani nem lehet.